Better Societies AS
+47 920 24062
  • Hjem
  • Våre verdier
  • Blogg

Sykkel på toget.

12/3/2016

0 Comments

 
Jeg reiser om mulig med tog og sykkel, også når jeg skal levere eller montere varer. I Norge er det slik at du ikke kan være garantert plass til sykkelen på toget. Det betyr at du må møte opp og satse på at du får plass. Du kan derfor heller ikke forhåndsbestille reisen din inkludert sykkel, med mindre du har en sammenleggbar som går som håndbagasje. Allikevel går det heldigvis bra de fleste gangene.

-Også her om dagen da jeg skulle en tur til Oslo fra Tønsberg, og konduktøren var særdeles problemfokusert, og mente sykkelen min var for stor. Omsider fikk jeg overtalt henne, med argumentene om at det aldri har vært problematisert tidligere. På returreisen tilbake til Tønsberg, traff jeg heldigvis på en konduktør som veide opp inntrykket med motsatt fortegn, og snarere var nyskjerrig og positiv på at jeg syklet.

Det er viktig at syklister føler seg velkomne på toget. Her har NSB muligens en jobb å gjøre på opplæringssiden.
Picture
Ser man på praksisen i andre land finner vi flere eksempler på at tog har egne vogner for syklister, og stasjonene fasiliteter med dusj, ladestasjoner for elsykler og betjent eller selvbetjent verksted/servicestasjon på stasjonene. Det kommer ikke bare de som sykler til gode, men også forretningsreisende som ønsker seg en løpetur, eller andre som går på rollerblades eller løper til stasjonen.

En annen ting jeg opplever er at toget ofte stopper på spor 2 på vei sørover til Tønsberg. På det sporet er det kun heis og trapper som alternativer. Heisen er for liten for min varesykkel, og med en last som kan komme opp i 150 kilo, er det ikke alltid like lett å få denne ned og opp trappene når det heller ikke finnes ramper. Heldigvis er mange passasjerer svært hjelpsomme og tilbyr seg ofte å hjelpe med å bære sykkelen både opp og ned trappene. Dette er selvsagt hyggelig, men det er verken trygt eller særlig anbefalelsesverdig om man ønsker mer av transporten over fra fossilt til fornybart.

Over de siste fem årene har jeg ved flere anledninger forsøkt å komme i dialog med Jernbaneverket for å få en dialog rundt hva de kan gjøre bedre hva gjelder tilrettelegging for syklister på dagens jernbanestasjoner. Jeg har sjeldent fått gode svar, og sist gang jeg tok kontakt fikk jeg ikke svar på min henvendelse i det hele tatt*. Med et slikt kundefokus er det ikke overraskende at tilretteleggingen ikke er bedre. Samtidig gjør nok også interessemotsetninger og ansvarspulverisering på tvers av aktørene NSB, Jernbaneverket, kommunene og ROM Eiendom - sitt til at lite skjer. Man kan jo undres på om det overhodet finnes noe slikt nasjonalt eller regionalt samarbeid hva gjelder tilrettelegging for syklister. Resultatene lar i alle fall vente på seg.

Noen vil kanskje si at jeg har noe spesielle behov, og at toget ikke er for syklister. I så fall er vi ganske alene om å ha denne holdningen her i Norge. Et bilde på dette kan være at Danmark har kuttet sine klimagassutslipp med 30 prosent siden 1990 og Sverige med over 20 prosent, mens Norges klimagassutslipp har økt i den samme perioden. Man skulle tro at statlig eide aktører burde ha felles interesse av å legge bedre til rette for syklister ved jernbanestasjonene. Slik synes det altså ikke å være.

Vi ønsker oss aktører som vil og kan langt mer og langt raskere enn i dag. I Better Societies AS står vi klare til å bidra om vi får lov. Vi forstår også at aktørene som her er nevnt sikkert har gode forklaringer på at mer ikke skjer raskere. I så fall må politikerne kjenne sin besøkelsestid.

*Jernbaneverket tok kontakt per telefon den 21.03.2016. Forhåpentligvis tar de proaktive grep framover.
0 Comments



Leave a Reply.

    Picture

    Torbjørn Bjønness

    ...er fyren som blogger her fra tid til annen. Bærekraft og relaterte temaer er den grønne tråden.

    Archives

    December 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    December 2019
    August 2019
    March 2019
    February 2017
    September 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    September 2015

    Categories

    All

    RSS Feed

All Rights Reserved © Better Societies Holding AS